شنبه 8 ارديبهشت 1403

تبلیغات

تصویر تصادفی

08.jpg

جلسه نقد و بررسی نمایشگاه آثار

-جلسه نقد و بررسی نمایشگاه آثار خوشنویسی "نبض قلم" برگزار شد.

 

 به گزارش روابط عمومی انجمن خوشنویسان قزوین در‌راستای سیاستگذاری انجمن مبنی برلزوم تشکیل جلسات نقد و بررسی آثارارائه شده در نمایشگاه های خوشنویسی به منظور ایجاد فرصت های منحصربفرد آموزشی، که تنها برگزاری نمایشگاه ها در اختیار خوشنویسان و هنرجویان قرار میدهد و همچنین آشنایی هر چه بیشتر شرکت کنندگان با مراحل ارائه فنی و حرفه ایی آثار هنری عیارمند، جلسه نقد و بررسی نمایشگاه خوشنویسی "نبض قلم" دکتراحسان اله شکری روز چهارشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲ در نگار خانه بانو سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین، محل نمایشگاه، با حضوراستاد میرحیدر موسوی،‌ شماری از اعضای شورا، بازرسان، مدرسان و جمعی از خوشنویسان و‌هنرجویان برگزار گردید.

رئیس انجمن خوشنویسان قزوین درآغازجلسه به تبیین عملکرد "نقد و نقادی " در حوزه خوشنویسی پرداخت و اظهار داشت: نقد کردن تنها برشمردن نکات منفی و نقاط ضعف نیست، بلکه بیان فرازها وفرودهای یک اثرهنری می باشد.  یک منتقد حرفه ایی نگاهی همه جانبه به آثار دارد وهم به بیان نکات مثبت وارزشمند موجود دراثر می پردازد و هم به نکات منفی که از عیار هنری اثر کاسته است. چراکه نگاه رو به جلو و‌ رو به رشد دارد. سپس از دکتر احسان اله شکری بابت برگزاری این نمایشگاه تشکر و قدردانی کرد و افزود: یکی از ویژگی های مثبت این نمایشگاه این است که خوشنویس از هریک ازاستادان خود یک سرمشق را به عنوان تابلوی خوشنویسی و در اول نمایشگاه  آورده است و این یک رویکرد ستودنی و زیبا می باشد؛ چرا که احترام به مقام و منزلت استاد یک سنت حسنه در هنر خوشنویسی به شمار می آید. استاد موسوی در ادامه سرمشق گیری و تمرین روزانه را یک مسیر هموار و صحیح  در راه حرفه ایی شدن در خوشنویسی ندانسته و گفت: برپایی نمایشگاه مسیر درست  حرفه ای شدن می باشد. چون در این مسیر دانگ های مختلف و ژانرهای متنوع و فرم های گوناگون و کاغذ های متفاوت و مرکب های متعدد و‌ارائه های ناهمسان را تجربه میکند. ضمن این که انتخاب پاسپارتو وترلینگ کشی و اجرای تذهیب های آثار را مشاهده میکنیم و درس هایی را می آموزیم که در هیچ کلاسی آموزش داده نمی شود و از همه مهم تر این که اطلاعات هنری شما در نمایشگاه ها بروز میشود.

نمایشگاه های خوشنویسی امروز نسبت به سی سال پیش که اولین نمایشگاه ها در قزوین برگزار شد؛ خیلی پیشرفت کرده و در چگونگی ارائه آثار و نوع قاب و پاسپارتو و نحوه پرس کردن اثر و‌سایر وجوه پیدا و پنهان پیشرفت های خیره کننده ایی داشته ایم. استاد موسوی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت که خوشنویسان باید به یک آگاهی مناسب در مورد تذهیب دست یابد و خود تذهیب اثرش را هماهنگ با آن پیدا کند و از تذهیب کار بخواهد که آنرا اجرا نماید.  وی تنوع آثار را از ویژگی های دیگر نمایشگاه دکتر شکری قلمداد کرد و اضافه نمود که در این نمایشگاه ۶۶ اثر در معرض دید بیننده قرار دارد. در صورتی که در نمایشگاه نباید بیشتر از ۳۰ الی ۴۰ اثر ارائه گردد، تا بازدید کننده از مشاهده آثار خسته نشود. سیاه مشق هایی بر روی دیوار هست که از گیرایی مطلوبی هم برخوردار می باشد و این نشان دهنده ی آن است که ایشان میتواند یک سیاه مشق نویس خوب هم باشد.

اما نکته ایی که در سیاه مشق نویسی وجود دارد این است که ۸۰ درصد سیاه مشق  قاعده می باشد و تنها ۲۰ درصد ذوق و سلیقه خوشنویس در خلق یک اثر سیاه مشق دخالت دارد.

با وجود تنوع ژانرها اجراها دارای نمره خوب روبه بالا می باشد. کیفیت کتابت ها هم قابل ملاحظه بوده و این یکی دیگر از محاسن این نمایشگاه است .

رنگ پارسپارتوها و قاب ها یکسان‌ نیست، در حالی که این یکسانی میتواند به یک نمایشگاه حرفه ایی و‌مطلوب منجر شود .

استاد موسوی سپس ازاستاد پیمان پارس مهر، خانم‌ حسن نژاد، خانم خاتمی، همسر دکتر شکری و جناب فاضلی به عنوان تذهیب کاران آثار ارائه شده قدردانی کرد و به شکسته نویسی های نمایشگاه اشاره نمود و گفت: ایشان در شکسته نویسی هم استعداد خوبی دارد و اگر شکسته راهم به عنوان خط تخصصی خود انتخاب میکرد؛ میتوانست شکسته نویس  موفقی باشد.

وی در خاتمه اظهار داشت: انتخاب شعر مناسب در تولید اثر خوشنویسی بسیار اهمیت دارد و حتی باعث میشود که خط بهتر بفروش برسد. اثری که با کلمات متفرقه تولید شده باشد؛ با اقبال کمتری در خرید مواجه می شود و کشش و جذابیت معنا ی شعر و لفظ آهنگین آن بر جذابیت خط می افزاید و جلوه دیگری به اثر خوشنویسی میدهد. البته این سخن در مورد سیاه مشق مصداق زیادی ندارد چون ژانر سیاه مشق یک زبان تصویری و هنری محض است و ترکیب در این ژانر ببینده را جذب اثر میکند والبته در نقاشیخط هم همین طور است. ولی ‌در خوشنویسی سنتی و‌ سطر و چلیپا و قطعه نویسی انتخاب مضمون مهم‌‌ و تاثیر گذار می باشد.

در ادامه سایر خوشنویسان وهنرجویان حاضر به بیان نقطه نظراتی پرداختند و‌به طرح نکاتی اقدام کردند. ‌استاد محمد محمودی بیان‌ کرد ‌که ‌‌خوشنویس هنوز کاغذ خود را پیدا نکرده وبر روی کاغذ های گوناگون آثاری ‌را خلق نموده  و این نقد به نمایشگاه وارد است.

استاد عباس پارس مهر، مسئول کمیته پیشکسوتان انجمن خوشنویسان، در سخنانی ابراز کرد: هنر موجب طراوت جامعه است و در این شرایط اقتصادی نامناسب برپایی چنین نمایشگاه هایی بسیار ارزشمند است و اینکه یک فرد که دکترای پزشکی دارد و اینقدر عاشقانه دل در گرو هنر داشته باشد؛ ستودنی است. جا دارد از همسر ایشان هم بپاس این همراهی تشکر کنم و به دکتر شکری هم صمیمانه تبریک می گویم که زندگی خود‌ را در مسیر هنر قرار داده است. این رویکرد خوبی می باشد. کاش سایر پزشکان هم با هنر آشنایی داشته باشند، که به نوبه خود ‌باعث ‌میشو‌د‌ با بیماران با روحیه شفقت و عشق و مهربانی بیشتری رو به رو شوند و این روح هنر است.

گفتنی است که این جلسه از ساعت ۱۷ با حضور خوشنویسان و علاقه مندان و بازدید از آثار ارائه شده، آغاز گردید و ساعت ۱۸ الی ۱۹:۳۰ به نقد و بررسی و‌بیان نقطه نظرات حاضرین انجامید.

مهندس فائزی، مدیر کل ارشاد و فرهنگ اسلامی قز‌وین، نیز در ساعت بازدید از نمایشگاه حضور یافت که جا دارد در خاتمه از حضور گرم و صمیمی ایشان تقدیر و تشکر شود.

گزارش:محسن دانشگرنژاد

 

 

 









مجموعه مطالب

تصویر هفته

 

جستجو

اوقات شرعی



کلیه حقوق این وب سایت متعلق به انجمن خوشنویسان قزوین می باشد
آدرس: قزوین، خیابان غیاث آباد، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، طبقه اول
تلفکس: 33686822-028   Email: info@qicc.ir


طراحی و برنامه نویسی: نگارستان هنر معاصر